Kariera w GROW

Jak zadbać o spójność w identyfikacji wizualnej na social mediach?

Czy znasz ten stan, gdy pijąc poranną kawę chwytasz telefon, włączasz Facebooka, Instagram, LinkedIna i scrollujesz publikowane treści? Prawdopodobnie robisz to, bezmyślnie obserwując tylko przewijające się obrazki. Co chwilę Twój wzrok zatrzymuje się na interesującej Cię publikacji, czasem przeczytasz wpis do końca, a czasem przejdziesz na podlinkowaną stronę, żeby zgłębić dany temat. Ten schemat zawsze wygląda tak samo: pierwszym elementem, który przyciąga Twój wzrok jest oprawa graficzna postu.

Według raportu „Raport Hootsuite Digital 2020” w styczniu 2020r. z social mediów korzystało 19 mln Polaków. Nic więc dziwnego, że media społecznościowe stały się najlepszym miejscem dla reklamy Twojego biznesu. Ale co zrobić, żeby publikowany przez Ciebie post zainteresował odbiorców? Po pierwsze: postaw na atrakcyjną oprawę graficzną! Oto pięć kroków, które nauczą Cię, jak tego dokonać.

  1. Rozmiar ma znaczenie

Główną i najważniejszą zasadą dotyczącą kreacji w social mediach jest rozmiar grafik.

Każdy portal ma swoje wytyczne co do wymiarów i obligatoryjnie powinieneś ich przestrzegać. Dzięki temu Twoje posty będą wyświetlały się poprawnie zarówno na komputerze, jak i w telefonie. Każdy portal preferuje inne proporcje kreacji. Często też ulegają one zmianie, ale niech Cię to nie zniechęca. W internecie znajduje się wiele stron podpowiadających odpowiedni format. Wystarczy poszukać 🙂

  1. Zachowaj spójność

Postaraj się, aby tworzona przez Ciebie grafika była częścią całości. Nie tylko logo powinno Cię definiować. Opracuj layout, który będzie tworzył Twoją markę, a potem konsekwentnie stosuj go w swoich grafikach. Nie musi być to cały układ, czasem wystarczy ramka czy stopka albo zastosowana kolorystyka. Ważne, żeby post na pierwszy rzut oka kojarzył się z Twoim profilem. Im lepiej zdefiniujesz swój layout, tym łatwiej będzie Ci tworzyć kolejne kreacje. Nie będziesz musiał zastanawiać się nad całym układem, fontem, kolorystyką. Wszystko „zrobi się samo”.

  1. Mniej znaczy więcej

Przemyśl dokładnie, jaki przekaz powinien znaleźć się na Twojej grafice. Niech będzie to jedno zdanie, które przyciągnie uwagę potencjalnego klienta. To opis jest miejscem, w którym możesz wejść w szczegóły. Ściana tekstu na kreacji nie będzie atrakcyjna, ale przede wszystkim nie będzie czytelna. Ogranicz się do niezbędnego minimum.

Jednak hasło „mniej znaczy więcej” nie dotyczy wyłącznie ilości tekstu. Jest też świetnym odniesieniem do liczby elementów. Nie przeładuj swojej grafiki dodatkowymi ozdobnikami. Dzięki oszczędności grafika będzie lekka, a przekaz bardziej czytelny.

  1. Kolorystyka, fonty i inne graficzne sprawy

Często wybrany przez Ciebie layout definiuje stosowaną kolorystykę. Jednak nie musi tak być. Wiele firm decyduje się na osobną kolorystykę przy każdej kreacji. Nic w tym złego. Pamiętaj jednak, że social media „nie lubią” niektórych kolorów. Przed publikacją posta grafika jest konwertowana, przez co zmienia się jej rozdzielczość oraz barwa. Dobrym przykładem jest głęboka czerwień, która po publikacji zmienia swoje tony. W rezultacie kreacja „bije po oczach” i ciężko się na nią patrzy. A co zrobić w sytuacji, jeżeli taki kolor wynika z Twojego brandbooka? To proste! Zastanów się nad wprowadzeniem dodatkowego koloru tła. Niech wspomniana wcześniej czerwień będzie wyłącznie dodatkiem. Czasem warto odbiec od utartych schematów, aby uatrakcyjnić przekaz.

Kolejną ważną sprawą są fonty. Pamiętaj, aby na jednej grafice zamieszczać maksymalnie dwa różne kroje pisma. Nie wszystkie też do siebie pasują. Font pisany nie będzie pasował do fontu szeryfowego, za to świetnie skomponuje się z grubym fontem bezszeryfowym. Dopasowanie fontów nie jest rzeczą łatwą, dlatego najlepiej zdecyduj się na jeden i „pobaw się” jego grubością. Rzeczy ważne możesz napisać boldem. Nie musisz stosować w tym celu dodatkowego kroju. Postaraj się też, żeby nie mieszać zbyt wielu rozmiarów pisma. Im prościej, tym lepiej.

Przed przystąpieniem do projektowania zastanów się, w jakim układzie grafika będzie prezentowała się najlepiej. Niektóre treści wyglądają dobrze w pionie, a inne w poziomie. Jeżeli decydujesz się na rozbudowaną infografikę, to najlepszy będzie post pionowy. Ma on większą powierzchnię i pozwala na wprowadzanie wielu elementów. W tym przypadku świetnie sprawdzi się też animacja. Proste grafiki ze zdjęciem możesz zaprezentować w poście poziomym lub w kwadracie. Sky is the limit, o ile trzymasz się wymiarów rekomendowanych przez dany portal 🙂

  1. Zasady są po to, żeby je łamać!

Masz już zdefiniowany layout i konsekwentnie go stosujesz. Jesteś mistrzem w tworzeniu krótkich, chwytliwych haseł oraz wiesz, jakim fontem je zapisać, żeby wyglądały atrakcyjnie. Nagle przychodzą święta i chcesz złożyć swoim obserwującym życzenia, ale Twój layout kompletnie nie współgra z bałwankami, reniferami i Świętym Mikołajem. Co teraz?

To jest ten moment, w którym warto nagiąć swoje zasady i stworzyć coś kompletnie innego. Social media to przede wszystkim dobra zabawa. Pamiętaj o tym i baw się!

Autor: Aleksandra Przybysz