Kariera w GROW

Nietrudno domyślić się, dlaczego branża rekrutacyjna tak entuzjastycznie reaguje na budowanie marki pracodawcy (employer branding). Poza namacalnymi rezultatami w kontekście rekrutacji, jakie potrafi zagwarantować efektywny employer branding, jest to sprytne podejście do rekrutacji, pozwalające firmom utrzymać wysoką świadomość, szczególnie wśród pasywnych kandydatów.
Jednak bez właściwych wytycznych łatwo rozminąć się z kluczem do prawdziwego employer brandingu, co może kosztować Twoją firmę bardzo wiele. Takie wytyczne może zapewnić m.in. Employee Value Proposition (EVP – pakiet korzyści, który pracodawca oferuje pracownikom), trzeba jednak w pierwszej kolejności zrozumieć, czym jest EVP i jak je właściwie stworzyć.

Czym jest Employee Value Proposition?

Zasadniczo Employee Value Proposition odpowiada na dwa podstawowe pytania:

 

  1. Czego kandydat lub pracownik może oczekiwać po firmie?
  2. Czego firma oczekuje od kandydata lub pracownika?

Jako że Employee Value Proposition nie posiada książkowej definicji posłużymy się wyjaśnieniem stworzonym przez Andrew Colletta:

 

„EVP służy do zdefiniowania, z czym firma powinna się kojarzyć jako pracodawca i do określenia warunków umowy zatrudnienia (co ma wnieść pracownik i co może otrzymać w zamian)”.

Po co mi Employee Value Proposition?

Powód 1: Bo to podstawa Twojej marki pracodawcy

Employee Value Proposition polega na tym, że niezależnie, czy je stworzyłeś, Twoja firma już je ma. Wszystko, co mówisz i robisz dla zrekrutowania czy zatrzymania utalentowanych pracowników stanowi jej EVP. Zamiast wymyślać je po kawałku, tworząc indywidualne materiały budujące Twoją markę jako pracodawcy, poświęć czas na zdefiniowanie EVP i upewnij się, że jest ono zgodne z tym, czego szukają Twoi docelowi odbiorcy. W efekcie otrzymasz sformalizowaną strategię.

Powód 2: Bo może poprawić proces rekrutacji i retencji

Zarówno aktualni, jak i potencjalni pracownicy szukają czegoś więcej niż solidnej wypłaty i pakietu licznych świadczeń. Szukający pracy zwracają dzisiaj znacznie większą uwagę na kulturę i misję firmy niż wyłącznie na zarobki. Jeden z ostatnich raportów sporządzonych przez LinkedIn wykazał, że tylko 29% respondentów odeszło z ostatniej pracy ze względu na niezadowalającą wypłatę. Dobrze przygotowane EVP pomoże Ci określić, co Twoja firma może zaoferować poza kasą.

Powód 3: Bo możesz na tym sporo zaoszczędzić

Pracownicy wykazujący się brakiem zaangażowania obciążają Twoją firmję finansowo. Według badania Gallupa aż 70% amerykańskich pracowników wykazuje brak zadowolenia lub jawne niezadowolenie z pracy, co kosztuje przemysł aż 550 miliardów dolarów rocznie. Jasno zdefiniowane EVP i marka pracodawcy mogą posłużyć jako efektywne narzędzia do wzmocnienia zaangażowania i zadowolenia Twoich pracowników. Rozmowa z nimi w trakcie fazy pozyskiwania informacji (więcej o niej za chwilę) da im szansę wyrażenia siebie i zaprezentowania firmie własnej opinii. W badaniu Gallupa firmy, które wykazywały wysoki odsetek zaangażowania pracowników, doświadczały o 22% wyższych obrotów, 21% wyższej produktywności, 10% wyższego zaangażowania klientów, 25-65% niższej fluktuacji, 37% mniej absencji, 28% mniej kurczenia się zasobów (kradzieży) i 48% mniej wypadków z udziałem personelu. Kiedy następnym razem ktoś powie Ci, że HR to tylko koszt i nie ma wpływu na obroty firmy, pokaż mu wyniki chciażby powyższych badań ☺

Powód 4: Bo pomoże wyróżnić Twoją firmę

W gospodarce światowej z milionami wolnych miejsc pracy, rekruterzy mogą poczuć się przytłoczeni tabelkami. Liczba osób zainteresowanych pracą w Twojej firmie będzie się różnić ze względu na wiele czynników, ale nie ma wątpliwości, że osoby poszukujące pracy mają dzisiaj duży wybór. Aby wyróżnić się na „zatłoczonym” od pracodawców rynku, Twoja firma musi wyóżnić swoją ofertę, a jasno określone EVP pomoże osiągnąć ten cel.
A jak wygląda Employee Value Proposition w praktyce? Jak je zbadać, zdefiniować wdrożyć i zakomunikować? O tym dowiesz się w już kolejnym „odcinku” ☺