Grow

Zacznijmy teoretycznie. Marka Pracodawcy określa reputację firmy jako zatrudniającego. Co możemy z nią zrobić? Możemy promować, czyli pozycjonować ją na rynku jako pożądane miejsce pracy. Celem promowania marki pracodawcy jest za to pozyskiwanie wysokiej jakości kandydatów. To tyle z teorii.

Według badań Deloitte, 75% kandydatów przed złożeniem aplikacji weryfikuje reputację swojego przyszłego pracodawcy (na forach opiniotwórczych, w społecznościowych mediach biznesowych czy przez kontakt z aktualnie zatrudnionymi osobami). Sposobów jest wiele. Okazuje się, że aż 69% kandydatów nie złoży aplikacji do firmy o złej reputacji, nawet jeśli aktualnie pozostaje bez pracy.

Żeby jak najlepiej zaprezentować się przed potencjalnymi kandydatami, pracodawcy coraz śmielej wykorzystują kanały social media, które nierzadko stanowią wręcz trzon strategii rekrutacyjnej firmy.

Czytaj też: Employer branding w social mediach – dlaczego to ważne właśnie teraz?

Rekrutacja w mediach społecznościowych zagościła już na dobre. Wiele organizacji wykorzystuje do tego celu takie platformy, jak Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, a ostatnio nawet tik-tok (ciekawie pod tym względem zapowiada się polska kampania PwC). Warto pamiętać, że według badań przeprowadzonych przez LinkedIn, prawie połowa osób-specjalistów śledzi pracodawców na portalach społecznościowych szukając informacji o prawdziwym obliczu organizacji.

Jakimi zasadami kierować się prowadząc firmowe profile w social media?

1. Mów tak, byś był usłyszany

Aby skutecznie komunikować się z potencjalnymi kandydatami w mediach społecznościowych, musisz wiedziedzieć do kogo chcesz mówić, a następnie stworzyć spójny styl i ton przekazu.

Zawsze przestrzegaj kilku zasad – Twój przekaz promujący markę pracodawcy powinien być:

 

  • przyjazny i przystępny,
  • wyjątkowy i wyróżniający się na tle konkurencji,
  • spójny, bez względu na to, kto zarządza twoimi kanałami społecznościowymi (agencja, pracownik, grupa projektowa),
  • dobrze dopasowany do profilu Twojego kandydata/pracownika.

2. Daj się poznać i dziel się wyjątkowymi treściam

Media społecznościowe pozwalają pokazać Twoją organizację od środka, dzięki czemu kandydaci mają możliwość wyobrażenia sobie pracy w Twojej firmie.

Śmiało zatem dziel się historiami, zdjęciami i filmami wideo:

 

  • Twoich pracowników,
  • Twojego biura i miejsca pracy,
  • wydarzeń edukacyjnych, korporacyjnych i rekrutacyjnych,
  • interesujących i ciekawych projektów, nad którymi pracuje Twój zespół,
  • nagród i wyróżnień, które zdobyła Twoja firma,
  • wszelkich dodatkowych benefitów, jakie oferujesz swoim pracownikom (np. dozwolona obecność zwierząt domowych, stołówka, zajęcia jogi w firmie itp.).

3. Wchodź w interakcje

Skuteczna rekrutacja za pomocą mediów społecznościowych jest dialogiem, więc postaraj się zaangażować swoich odbiorców poprzez:

 

  • rozpoczęcie rozmowy z potencjalnymi kandydatami,
  • zadawanie pytań,
  • odpowiadanie na komentarze i reakcje,
  • spersonalizowanie Twoich odpowiedzi,
  • stworzenie terminowej i regularnej komunikacji.

4. Wybierz właściwy kanał komunikacji social mediowej

Istnieje wiele różnych portali społecznościowych, które mogą być wykorzystywane do wspierania marki pracodawcy. Najważniejsza jednak jest tzw. „wielka czwórka”:

 

  • Facebook,
  • LinkedIn,
  • Twitter,
  • Instagram.

Nie jest jednak konieczne wykorzystanie ich wszystkich jednocześnie. Których z nich powinieneś użyć? Czy wiesz, jakie portale społecznościowe preferuje Twój kandydat? Gdzie Twoja grupa docelowa spędza większość czasu? To jest wlaśnie miejsce, w którym musisz być obecny.

Na kim się wzorować?

Microsoft na Facebooku

Microsoft zdecydował się postawić na komunikację przez Facebooka.

Microsoft Life regularnie organizuje dedykowane wydarzenia LIVE na Facebooku. Bardzo często rozmowy na żywo odbywają się z kilkoma rekruterami Microsoft jednocześnie. Potencjalni kandydaci mogą przesłać swoje pytania przed wydarzeniem i dołączyć do niego bezpośrednio podczas transmisji.

Na uwagę zasługuje już sama nazwa fanpage’a. Nie jest to po prostu Microsoft Kariera, ale Microsoft Life, czyli Microsoft Życie J. Jest to silny sygnał sugerujący, że praca w Microsoft to nie tylko kariera, ale wręcz sposób na życie.

Koncept wydarzeń stworzonych dla potencjalnych kandydatów jest genialny w swojej prostocie. Wprost wyraża on stwierdzenie „Jesteśmy tu dla ciebie. Chcemy pomóc. Zapytaj nas o to, czego chcesz się dowiedzieć.”. Taki ton komunikacji jest przyjazny i pomocny, a także sprawia, że przekaz firmy brzmi uczciwie i prawdziwie.

Microsoft jest doskonałym przykładem pełnego wykorzystania coraz szerszych możliwości Facebooka robiąc użytek z nowych technologii i wykorzystując je do celów rekrutacji.

The Hershey Company – profesjonaliści na LinkedIn

Strona firmy Hershey na LinkedIn jest przykładem świetnego sposobu promowania marki pracodawcy w tym kanale społecznościowym. Jest pełna ciekawych informacji, które pozwalają potencjalnym kandydatom dowiedzieć się więcej o działalności firmy, samej marce, oferwanych przez nią produktach i usługach oraz, oczywiście, o możliwościach zatrudnienia.

Hershey jest zawsze na bieżąco z najnowszymi trendami w swoim sektorze. Regularnie zamieszcza też zdjęcia z najważniejszych wydarzeń branżowych, a także komentarze ekspertów reprezentujących organizację.

LinkedIn różni się od innych portali społecznościowych tym, że jest stworzony specjalnie dla profesjonalistów i… do celów biznesowych. Warto to wykorzystać do pozycjonowania firmy jako lidera w swojej branży.

L’Oreal na Twitterze

Chociaż na polskim rynku Twitter nie jest portalem często służącym do rekrutacji i nie jest zbyt popularny wśród kandydatów, strona L’Oreal Talent oferuje wiele ciekawych przykładów dobrych praktyk w tej dziedzinie.

Jak więc L’Oreal komunikuje się przez to medium? Informuje o zdobywanych nagrodach, certyfikatach i innych formach uznania, jakie firma otrzymuje. Poprzez tweety m.in. o nagrodach przyznanych marce, L’Oreal buduje świadomość o swoich wartościach: równości płci, a także zrównoważonym rozwoju. Jednocześnie firma wyraża w ten sposób uznanie dla ciężkiej pracy i entuzjazmu, jakie jej pracownicy wkładają w urzeczywistnienie tych atrybutów.

Instagramowa odsłona Marriott

Instagram jest platformą stawiającą przede wszystkim na aspekty wizualne, a Marriott dobrze o tym wie. Ich zdjęcia na Instagramie są prawdziwym dowodem na to, że obraz jest wart tysiąca słów, a Marriott poza nienaganną stroną wizualną, świetnie operuje też słowami. Dopełniają swoje porywające zdjęcia zabawnym i zachęcającym copy oraz niestandardowymi hashtagami.

Jakie znaczenie ma promocja marki pracodawcy w mediach społecznościowych?

Dzisiejsi kandydaci każdego dnia spędzają wiele godzin na różnych portalach społecznościowych. Wykorzystują media społecznościowe również do szukania potencjalnych pracodawców. W związku z tym, promowanie marki pracodawcy w mediach społecznościowych stało się wręcz niezbędne. Na szczęście pracodawcy są co raz bardziej tego świadomi. Według badań Aberdeen Group, 76% firm wybiera media społecznościowe do komunikowania swojej marki pracodawcy. I to jest bardzo dobra statystyka 🙂